آیا تا به حال به تأثیرو انرژی خارق العاده چوب در طراحی داخلی و نمای ساختمان ها توجه کرده اید … !!؟

چوب

 چوب و کاربردهایش در معماری 

تعریف چوب

تعریف چوب بسته به اینکه این ماده را در چه قسمتی بخواهیم مورد استفاده قرار دهیم فرق می کند و به طور کلی می توان سه تعریف برای آن به کار برد.

  • تعریف گیاه شناسی:

    عبارت است از مجموعه ای از بافت های ثانویه لینین شده گیاهان آونده که در بین مغز ولایه زاینده (کامبیوم) ساقه و ریشه و شاخه ها قرار می گیرد.

  • تعریف تجاری:

     به قسمت های داخلی ساقه ،ریشه و شاخه درختان و درختچه ها که قابل تبدیل برای استفاده در مصارف گوناگون می باشد و می توان با کارکردن بر روی آن به ارزش و مرغوبیت آن افزود.

  • تعریف صنعتی:

    چوب است از ماده ای جامد و متخلخل فیبری شکل که دارای ساختمان سازمان یافته ای است و از هر طرف نا یکسان و ناهمگن می باشد.

 انواع چوب هایی که در ساختمان مصرف می شوند

همانطورکه می دانید چوب و سنگ دو پدیده ی طبیعی هستند که به علت قدمت به وجود آمدنشان برای اکثر علوم قابل مطالعه می باشد. مهندس ساختمان، چوب را فقط از نظر مصرف آن در صنعت ساختمان مورد مطالعه قرار می دهد. چوب هایی که در ساختمان مصرف دارند به دو دسته تقسیم می شوند. سوزنی برگ ها و پهن برگ ها. درختان سوزنی برگ مانند: سرو ـ کاج ـ سرخدار ـ نراد و درختان پهن برگ مانند: بلوط ـ اقاقیا ـ افرا ـ ممرز ـ توسکا ـ راش ـ چنار ـ صنوبر ـ بید و غیره.

نقوش چوب

یکی از عللی که چوب را تا به این حد در صنعت ساختمان سازی مورد مصرف قرار داده است نقش های زیبا و جالب آن است. این نقوش که کلا به وسیله ی منظم بودن و یا نامنظم بودن الیاف چوب(طرح ونقش طبیعی) بوجود آمده اند اغلب از نظر تجاری و بازار فروش دارای اهمیت می باشند. کلیه ی نقوش بوجود آمده در چوب را میتوان به دو دسته ی اصلی تقسیم کرد که عبارتند از نقوش ایجاد شده در اثر رنگ چوب و نقوش ایجاد شده در اثر الیاف چوب

از جمله مهمترین کاربردهای چوب می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • استفاده از چوب در ساخت مصنوعات چوبی
  • استفاده از چوب برای اعضای باربر
  • استفاده از چوب برای کارهای کمکی در ساخت و ساز، مثل قالب سازی، چوب بست و. . .
  • استفاده از چوب برای نماسازی و تزئین

 

نکته قابل توجه این است که برای استفاده مهمتر از چوب ها باید مواردی مثل جهت الیاف چوب، مقدار رطوبت، نوع چوب، محل رویش، پهنی دایره سالانه، درجه حرارت، تعداد گره های روی چوب، شرایط نمونه گیری، شرایط لحظه ای آزمایش و دستورالعمل آزمایشی را در نظر بگیریم.

در ادامه به بررسی پلان یک ساختمان مسکونی میپردازیم که باتوجه به دلیل اقلیم و همسو بودن آن با طبیعت به راحتی می توان کاربرد چوب را در طراحی داخلی و همچنین نمای ساختمان بهوضوح  درک نمود.

ساختمان مسکونی Red Hawk

شرکت lmbue design دررشته کوه یوتا فضای مختلف زندگی در فضای باز، از جمله حیاط محافظت شده و عرشه بسته بندی شده، برای خانه های خانوادگی در پارک شهر طراحی کرده است.

 

چوب

روستای سرخ هاوک که از چوب ساخته شده است، در دامنه ی کوه قرار دارد و منظر گسترده و زیبایی از چشم انداز اطراف آن ارائه می دهد. این پروژه شامل ۴۵۰۰ فوت مربع (۴۱۸ متر مربع) است که پروژه شامل یک خانه اصلی با دو غرفه جداگانه و یک فضای کوچکتر در زیر تپه می باشد.

چوب

lmbue design می گوید :

این خانه به عنوان یک محیط برای کار، زندگی و اوقات فراغت طراحی شده و در واقع خانه ایست پویا و با فعالیت های روزانه .

چوب

این خانه از خیابان به شکل U به نظر می رسد که در کناره های آن دو گاراژ قرار دارد و حیاطی حصار کشی شده در میان این دو قرار گرفته است.

محل اقامت اصلی درواقع یک ساختار مستطیلی است که در پشت سایت قرار گرفته است و یک حیاط داخلی و یک عرشه حصاربندی شده در اطراف محوطه پشتی ، محل اقامت اصلی را با سازه های مجاور پیوند می دهند.

چوب

 

 An interior courtyard links the main house with nearby structures, and a deck wraps around the perimeter on its back side of the principal residence.

 

درواقع این خانه برای تمام فصول مجهز است ؛ هنگامی که باد می وزد ساکنان می توانند در باغ حیاط مرکزی خانه را حفاظت کنند و هنگامی که باران ببارد خانواده می تواند در یک نشیمن در فضای باز پوشیده شده پناه بگیرند .

هنگامی که برف می بارد و درجه حرارت کاهش می یابد درهای بزرگ کشویی فضای باز را به یک اتاق پوشیده و همه ساله دنج تبدیل می کند .

 An interior courtyard links the main house with nearby structures, and a deck wraps around the perimeter on its back side of the principal residence.

 

چوب

 

چوب

پس از وارد شدن به محل اقامت،یک اتاق نشیمن است که شامل یک فضای زندگی باز ،اتاق غذاخوری و آشپزخانه می باشد و پشت آن یک اتاق شستشو و به دنبال آن اتاق کودک و اتاق مستر قرار دارد.

 

چوب

 

چوب

پله مارپیچ به طبقه زیرین منتهی می شود که به اتاق بازی ، حمام و همچنین انبار وسیع مجهز گردیده است .

 

چوب

چوب

یک دفتر جداگانه ویک اتاق مهمان در نزدیکی اتاق نشیمن اصلی خانه قرار دارد که توسط یک پاسیو پوشش داده شده است.

چوب

یک دفتری که از خانه اصلی جدا شده و در تمام فصول سال ، کار خود را در محل کار و اوقات فراغت را در زندگی در کنار هم ادامه می دهد.

چوب

 

چوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *