ساختمانی اداری با سطوح ساده ولی جذاب

ساختمان اداری

ساختمانی اداری با سطوح ساده ولی جذاب

موسسه پژوهش های بیولوژیک سالک (SALK INSTITUTE FOR BIOLOGICAL STUDIES)

کالیفرنیا، آمریکا (۶۵-۱۹۵۹)

معمار: لوئی کان

دکوراسیون داخلی اداری

ساختمان اداری

این موسسه برای انجام خلاقانه ترین تحقیقات بیولوژیک روی بیماری های غیر قابل درمان و بر پایه این باور ساخته شده که پیشرفت های علمی به تخیل فرهنگی گسترده ای نیاز دارند. در این مجموعه، حیاط مرکزی به عنوان فضایی آکنده از سکوتی عمیق ساخته شده و مکانی است که می توانیم به تامل و تفکر در مورد رابطه اعمال انسانی با جهان بزرگ تر خود بپردازیم.

دکوراسیون داخلی اداری

دکوراسیون داخلی اداری

حیاط مرکزی ساختمان اداری

با عبور از میان درختانی که ظاهرا تصادفی روئیده اند، به یک حیاط سنگ فرش شده ی متقارن با محوری شاخص می رسیم و خود را در میان دو سری از دیوارهای بتنی یکپارچه می یابیم که از ما دور شده و به سمت اقیانوس آرام در افق دید ما زاویه گرفته اند.

دکوراسیون داخلی اداری

ساختمان اداری

آبی که از حوضی مکعب شکل در کنار ورودی می جوشد، در یک جوی سنگی باریک تا قلب بخش مرکزی ادامه می یابد و سطح سنگی حیاط را به دو قسمت تقسیم می کند. با حرکت در طول حیاط، به آرامی، جریان آب و ریتم دیوارهای بتنی زاویه داری را دنبال می کنیم که به طور متناوب، دیدهایی را به فضاهای بین خود باز یا بسته می کنند. در نهایت، مسیر آب به یک حوضچه بزرگ در انتهای غربی بخش مرکزی ختم می شود و به صورت آبشارهایی به یک حوضچه در سطح پایین سرازیر می شود که چشم اندازی به سمت اقیانوس دارد.

دکوراسیون داخلی اداری

دکوراسیون داخلی اداری

ساختمان اداری

اکنون با نگاهی به عقب متوجه می شویم دیوارهای بتنی زاویه دار در هر دو سمت محوطه، با بازشوهایی رو به سمت غرب و اقیانوس گشوده شده اند.

دکوراسیون داخلی اداری

از کنار نیمکت های تراورتن حاشیه محوطه عبور می کنیم، به دیوارهای بتنی می رسیم و آن ها را لمس می کنیم. سطوح خاکستری و گرم آن ها صاف و صیقلی و تا حدودی انعکاس دهنده نور است. قالب بندی های چوبی که در بتن ریزی استفاده شده اند، در نور شدید خورشید کاملا قابل مشاهده اند. با قدم زدن در فضای بین برج های مطالعاتی و آزمایشگاه های بزرگ پشت آن ها، به پله های بتنی ای می رسیم که حجم ها را به هم مرتبط می کنند. فضای این پلکان بلند ۲۰ متری که تا ۶ متر پایین تر از سطح محوطه نیز ادامه دارد، از نظر تراکم عمودی و لایه بندی سطوح بتنی به صورتی تودرتو، نوعی کیفیت شهری دارد. تجربه ما از این موسسه با حیاط مرکزی آغاز و بدان ختم می شود. این حیاط در طول روز و در فصول مختلف تغییر می یابد و دیوارهای سرزنده آن، بازی مداوم نور و سایه را رقم می زنند. هنگام غروب خورشید، تابش طلایی خورشید در آسمان در سطح آب اقیانوس بازتاب می یابد و مانند خطی از آتش در کف تاریک و سنگی پلازا حرکت می کند تا به سرچشمه خود در حوض مکعبی برسد. این حیاط، مانند نمایی رو به آسمان، بی زمان است و به ما اجازه می دهد سکوت امر ابدی را در تمرکزی عمیق تجربه کنیم.

دکوراسیون داخلی اداری

پلان ساختمان اداری

دکوراسیون داخلی اداری

منبع: مجله معمار، ۱۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *