حیاط خانه خود را به راحتی طراحی نمایید…(طراحی فضای سبز )

طراحی فضای سبز

طراحی محوطه Landscaping design

 

یکی از شاخه های معماری که امروزه مورد توجه چشمگیری قرار گرفته است طراحی لنداسکیپ یا طراحی فضای سبز ( محوطه سازی ) است که در واقع یکی از لذت بخش ترین بخش های طراحی و معماری محسوب ی گردد .

 ایده های خوب طراحی فضای سبز (محوطه) می تواند مکمل معماری و طراحی ویلاها باشند. گیاهان متعارف در حیاط، اضافه کردن رنگ ها، بافت و حتی رایحه گل تا حد زیادی می تواند توجه بسیاری را بخود جلب کند. نگاه حرفه ای به طراحی فضای سبزعلاوه براینک  باعث جذابیت هرچه بیشتر محیط پیرامون می گردد همچنین افزایش ارزش ملک رانیز به همراه خواهد داشت. از این رو برای طراحی محوطه یا فضای سبز باید از دیدگاه های تخصصی بهره نمایید.

طراحی لنداسکیپ

به طور کلی طراحی محوطه چه برای فضاهای کوچک و چه برای فضاهای بزرگ تر غالباً نیازمند طراحی و سازمان‌دهی است.

لذا در طراحی این فضا باید به نکات مهم و کلیدی دقت شود تا محیطی دنج وآرام برای استراحت ، فضایی امن برای بازی کودکان ، فضای زیبا و دلنشین برای پذیرایی مهمان و …. فراهم آورد. که در زیر به برخی از این نکات اشاره خواهیم کزد:

 

  •  مهمترین و اولین قدم برای طراحی لنداسکیپ ، شناخت زیست بوم و شرایط آب و هوایی منطقه و انتخاب پوشش گیاهی متناسب می باشد.

            شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود را در نظر بگیرید. گیاهانی که مناسب آب و هوای منطقه‌ی شما هستند را شناسایی کنید. می‌توانید با مراجعه به گلخانه‌های محل زندگی خود، از فروشنده بخواهید که گیاهان مقاوم در برابر شرایط آب و                  هوایی شهر خودتان به شما معرفی کند.

اگر میخواهید درختی در مرکز حیاط داشته باشید در انتخاب این درخت دقت کنید . حتما از درختان میوه ای که آفت کمی دارند و یا درختان گلدار استفاده کنید .

طراحی فضای سبز

  • استفاده از چوب ترموود در بخش بدنه ی نما و ترکیب آن با گیاهان سبز ، جذابیت خاصی به حیاط می بخشد.

    طراحی فضای سبز

 

طراحی فضای سبز

  • تامین فضاهای مورد نیاز:

            در طراحی فضای سبز المان های زیادی جهت طراحی وجود دارند از طراحی آبنما و استخر گرفته تا آلاچیق و مبلمان و باربیکیو و زمین های بازی و محل هایی برای استراحت و مطالعه و … که همه این ها نیازمند جانمایی و طراحی فکر شده می                   باشند.         

طراحی محوطه

طراحی محوطه

طراحی محوطه

  • استفاده از گلدان های دیواری یا طبقاتی در خانه هایی که حیاط کوچکی دارند یک راهکار موثر می تواند باشد .

    طراحی محوطه

طراحی محوطه

طراحی محوطه

  • در رنگ بندی حیاط به هارمونی رنگ ها دقت کنید .   

           ( به کاربردن رنگ های شاد و مفرح در طراحی فضای سبزیک امر مهم است. )

طراحی محوطه

  • ترکیب سنگدانه های سفید در کنار چمن سبز رنگ جذابیت خاصی به باغچه می دهد .

    طراحی فضای سبز

  • از گیاهان برای پارتیشن بندی محوطه سازی استفاده کنید: 

            مثلا می توان ازدرختان سرو بلند در کناره دیوار، حریم شخصی مناسبی ایجاد کنید. و اگر حیاط شما کوچک است از درخچه های کوتاه استفاده نمایید.

طراحی لنداسکیپ

طراحی محوطه

 

  • یکی دیگر از عناصر ضروری وتأثیرگذار درطراحی محوطه نورپردازیست :

            با بهره گیری از نور می توان تمامی نقاط محوطه ازدرب ورودی گرفته تا استخر، فواره، آلاچیق، درختان و…. به صورت کلی هر وسیله تزئینی که در محوطه وجود دارد را با استفاده از تجهیزات نورپردازی روشن کرده تا زیبایی واقعی                              محوطه نمایان گردد.
           درواقع نورپردازی  مهمترین عامل در تکفیک نمودن رنگ ها و مشخص نمودن مسیر راه ها درتاریکی شب می باشد لذا اگر در طول شب از نورپردازی و چراغ مناسب در طراحی فضای سبز استفاده نشود محوطه سازی هیچ مفهوم                                  ومعنایی نخواهد داشت به همین جهت نورپردازی درطراحی محوطه وفضای سبز بیشترین اهمیت را دارا می باشد.

طراحی فضای سبز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *