زیباسازی طراحی نما با بافت های جذاب آجر

طراحی نما با آجر

طراحی نمای ساختمان ها

نمای ساختمان ها چون نمود خارجی هر بنا می باشد و به سبب این که سازنده ی بدنه ی شهری بوده و در واقع بستر کالبدی شکل دهنده به تصویر ذهنی شهروندان از محیطی است که در آن قرار گرفته اند، اهمیت می یابد.

در سال های اخیر با معطوف شدن توجه مردم به نقش نما در معرفی بنا و ارزش افزوده ای که از این طریق به ساختمان تعلق می گیرد شاهد تلاش های جسته و گریخته مردم برای طراحی نما بوده ایم.

در بحث نمای ساختمان های کنونی، چیزی که بیشترین تاثیر را دارد، سلیقه های شخصی است. این سلیقه ها در سطح گسترده هم می تواند نقطه ی قوت باشد و هم نقطه ی ضعف.

البته در حیطه ی معماری یک بنا می توان به سلیقه رفتار کرد اما در واقع وقتی وارد حیطه ی عمومی می شوید، جامعه حقی بر گردن دارد که باید اجرا شود.

طراحی نمای هر ساختمان در هر شهر، بر بدنه ی خیابان ها یا میدان ها موثر است، بنابراین اگر به نمای ساختمان واحد، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان ها فکر شود، هماهنگی نمای شهری در کلیت از میان می رود.

طراحی نما با آجر
نمای آجر در بدنه ی شهر

مهمترین عوامل تاثیرگذار در نمای ساختمان ها

  1. مصالح، فرم و رنگ: مهمترین اجزا و عناصر تشکیل دهنده شکل و فرم بنا که از دید ناظر قابل رویت باشد.
  2. ورودی: ورودی بنا مدخل ارتباطی فضای عمومی به فضای خصوصی بنا و از مهمترین عناصر ساختمان می باشد.
  3. بازشو: سطحی از نما برای عبور نور و تهویه که با مصالح دارای قابلیت عبور نور و هوا پوشیده می شود.
  4. پیشامدگی: تغییرات حجمی نما که از سطح نمای ساختمان بیرون زدگی دارد.
  5. بام: پوسته ای بر سر ساختمان که از نظر بصری به عنوان نمای پنجم ساختمان تلقی می گردد.
  6. خط آسمان: مرز جدایی حد انتهایی جداره ساختمان ها و آسمان از دید ناظر که از کنار هم قرارگیری مجموعه های ساخته شده و فضای مابین تشکیل می شود.

متریال های مورد استفاده در نماهای ساختمان اغلب سنگ، چوب، آجر، بتن، شیشه و کامپوزیت و … می باشند.

طراحی نما با آجر
تلفیق متریال های مختلف در نما

آجرها و سنگ های تراورتن پایه اصلی تشکیل دهنده نماهای مدرن هستند که معمولا ترکیبات اصلی در نما سنگ و آجر، آجر و چوب هستند که در ترکیب متریال های مختلف برای یکپارچه سازی و زیبایی نمای ساختمان باید دقت کافی را به عمل آورد. در طراحی نمای مدرن و طراحی نمای ترکیبی با مشاوران ما مشورت کنید.

در این مقاله به اختصار می خواهیم در رابطه با آجر صحبت کنیم.

طراحی نما با آجر

طراحی نما با آجر
تونالیته رنگی در آجر

استفاده از متریال آجر در طراحی نما به زیبایی نمای ساختمان کمک می کند، این در حالیست که اگر طراحی نما با آجر با قواعد و اصول انجام گیرد قطعا به نمایی منحصر به فرد دست پیدا خواهید کرد.

در طراحی با آجر، بافت آن بسیار حائز اهمیت است که در اینجا منظور از بافت آجر نحوه چیدمان و قرارگیری آنها نسبت به هم می باشد. در طراحی با آجر نحوه چیدمان ممکن است به صورت یکدست و در یک ارتفاع باشد یا اینکه با بیرون زدگی و تورفتگی آجر بافت خاصی ایجاد شود که معمولا طراحان نما برای طرح های مدرن بافت آجرها را مختلط در نظر می گیرند.

طراحی نما با آجر
بافت و چیدمان خاص آجر در نما

در بافت های مختلط نکته حائز اهمیت نحوه چیدمان و قابلیت اجرایی طرح ها است بنابراین طراحی باید اصولی باشد و بر طبق اندازه های هر آجر و مساحتی که می بایست از آجر پوشیده شود، صورت گیرد.

طراحی نما با آجر
بافت متنوع با آجر

علاوه بر استفاده از بافت های مختلط می توان با استفاده از تونالیته های مختلف رنگی آجر و متریال فلز برای حفاظت از پنجره ها و Flower Box، تنوع در نما را ایجاد کرد که همین تنوع سبب می شود که نمای ساختمان دیرتر کهنه شود و سالهای سال جلوه ی خاص خود را حفظ کند.

طراحی نما با آجر
آجر در فضای داخلی
طراحی نما با آجر
ترکیب آجر و فلز

در پایان به طور کلی می توان گفت که در طراحی نما اولویت استفاده از متریال ها، تنوع، تونالیته رنگی و همچنین میزان درصد مصرف آن ها در سطح نما باید مشخص گردد.

طراحی نما با آجر
نمایش آجر در فضای بیرونی

مجموعه ما مشاور شما در طراحی نما، اجرای نما و ایده پردازی نمای ساختمان های مسکونی و اداری می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *