چگونه محیط آشپزخانه خود را دلنشین سازیم…!؟

طراحی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه

همانطور که می دانید آشپزخانه مهمترین بخش خانه است پس طبیعی است که برای طراحی و دکوراسیون  آشپزخانه دقت و سلیقه کافی در نظر گرفته شود.

مهمترین نکته در طراحی این فضا با صرفه نظر از متراژ ، طراحی اصولی و استفاده مناسب از تمام فضاها می باشد. دومین نکته در طراحی آشپزخانه هماهنگی و هارمونی است لذا باید درانتخاب مواد، رنگ ها وفرم های بکاررفته در طراحی و دکوراسیون آن دقت لازم را به عمل آورد.

چند نکته مهم در طراحی آشپزخانه که باید به آن توجه شود:

۱نور و تهویه طبیعی و مصنوعی

فضای آشپزخانه ،از نظر ضوابط نورگیری جزء فضاهای فرعی دسته بندی می شود . به این منظور که ، نیاز به پنجره ، برای آن ضرورتی ندارد و تعبیه یک نورگیر برای این فضا کفایت می کند . حال اگر پنجره ای برای تهویه طبیعی و مستقیم در نظر گرفته شود یک امتیاز مثبت تلقی می شود .

لازم بذکر است که  اجاق گاز را هیچگاه در نزدیکی پنجره یا جریان مستقیم تهویه قرار ندهید . به طور کلی سینک ظرف شویی یکی از بهترین عناصری است که می تواند برای قرارگیری در نزدیکی پنجره انتخاب شود ، چراکه جریان مستقیم هوا موجب خشک شدن فضای مرطوب سینک ظرف شویی می شود .

 استفاده از تهویه مصنوعی در این فضا حتی در صورت وجود تهویه طبیعی ، ضروری و لازم است . همچنین باید توجه شود که استفاده از نور مصنوعی در فضای آشپزخانه به گونه ای باشد که موجب خیرگی چشم در استفاده از بخش های مختلف آشپزخانه نشود .

طراحی آشپزخانه
                                                                                        طراحی داخلی آشپزخانه

۲- مثلث کار

منظور از مثلث کار یک مثلث فرضی است که درطراحی و چیدمان داخلی آشپزخانه درنظر گرفته  می شود که “سینک ظرفشویی” ، “اجاق گاز” و “یخچال” سه راس آن را شامل می شوند . البته لازم به ذکر است در آشپزخانه های کوچک که فضای داخلی آشپزخانه به اندازه کافی نمی باشد چیدمان این سه عنصر ممکن است به صورت خطی انجام شود !

درواقع رابطه این سه عنصر در آشپزخانه بایستی به گونه ای باشد که نه آنقدر فاصله بین آنها زیاد باشد که موجب رفت و آمد طولانی شود و نه آنقدر کم و تنگاتنگ باشد که موجب تداخل و اختلال در مسیر رفت و آمد شود .

طراحی آشپزخانه
                                                                                     طراحی آشپزخانه

۳توجه به جنس و متریال

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد انتخاب متریال  باید توجه گردد این است  که در برابر آتش و شستشو مقاومت قابل قبولی داشته باشد . سرامیک یکی از بهترین متریال ها برای این زمینه به حساب می آید که علاوه بر دو فاکتور مقاومت در برابر حرارت و رطوبت ، دارای تنوع در طرح و قیمت مناسب است . در طراحی داخلی آشپزخانه به هیچ وجه از متریال لیز و لغزنده استفاده نکنید .

برای ساخت کابینت آشپزخانه متریال های زیادی وجود دارد، که رایج ترین آنها چوب و ام دی اف است. اخیرا روکش های جدیدی برای چوب و ام دی اف وارد بازار شده است که می توان از آنها در ساخت کابینت ها استفاده کرد:

روکش چوب و ام دی اف با پوست ماهی – روکش ام دی اف و نئوپان با ترکیبات معدنی – ام دی اف با روکش آئینه ای – ورق های ام دی اف با روکش چرم – بتن اکسپوز- ام دی اف تیتانیوم – ام دی اف با روکش ونیر- ورق، های گلاس جدید کریستال – کامپوزیت کاغذی( paper stone )

طراحی آشپزخانه
                                                                                   طراحی داخلی آشپزخانه

۴ترکیب رنگ 

رنگ در زیبایی بیشتر آشپزخانه تاثیر غیر قابل انکاری دارد. بنابراین بهتر است با ایجاد تضادهای رنگی زیبا ، فضای آشپزخانه را را زیباتر کنید

ترکیب رنگی در طراحی آشپزخانه ایرانی ، از جایگاه ویژه ای برخوردار است . که بهتر است همیشه تحت تاثیر بخش های مختلف فضای داخلی شکل بگیرد . مثلا اگر دکوراسیون پذیرایی شما تم کِرم-قهوه ای دارد بهتر است از کابینت هایی با هارمونی گرم و نزدیک به رنگ نشیمن استفاده نمایید یا اگر فضای آشپزخانه تان کوچک است ، رنگ های روشن و براق بهترین انتخاب می باشد.

آشپزخانه
                                                      طراحی داخلی آشپزخانه

۵استفاده از گل و گیاه

یکی دیگر از نکات مهم  طراحی  داخلی این فضا ستفاده از گل و گیاه است . چراکه استفاده از گل و گیاهان زینتی در فضای داخلی آشپزخانه علاوه براین که رنگ سبز حاصل از گیاهان، صفا و نشاط خاصی را در محیط ایجاد می‌کندو آرامش جسم و روح را به همراه می آورد موجب تهویه طبیعی فضای داخلی نیز می شود  که به هیچ‌وجه قابل جایگزینی با چیز دیگری نیست پس پیشنهاد میکنیم بهرهگیری از گیاهان و گل ها را در دکوراسیون آشپزخانه فراموش نکنید .

طراحی داخلی آشپزخانه

طراحی آشپزخانه

برای دیدن نمونه طراحی های آشپزخانه توسط گروه مهندسین سهند دیبا طرح پیج {نکاتی مهم و کاربردی در طراحی آشپزخانه های مسکونی}سربزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *