هرآنچه برای طراحی یک لابی منحصر به فرد باید دانست …!!!

طراحی داخلی لابی

طراحی لابی 

امروزه با افزایش جمعیت مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری و رفت و آمد های بسیاردر آن ها موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورودی ساختمان ، فضایی به عنوان لابی در نظر گرفته شود.  این فضای عمومی مورد استفاده همه ساکنان ساختمان قرار می گیرد بنابراین باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند

فضاهای عمومی ساختمان تا حدی نشانه دهنده موقعیت و سبک زندگی ساکنان است. طراحی داخلی فضا و دکوراسیون محیط های عمومی و مشترک مانند لابی ساختمان های مسکونی یا مجتمع های اداری از اهمیت ویژه ای برخوردارهستند چون فضای لابی ساختمان تنها یک فضای انتظار نیست، بلکه مقدمه ای از مهمان نوازی و معماری خانه شماست و باید میزبان و دعوت کننده باشد.. 

 لابی ها عموما با سقف های بلند، در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از آن است که هنگام ورود به آپارتمان از آنجا عبور خواهید کرد. بخش های اصلی لابی شامل نگهبانی و نشیمن است که هر کدام از آنها طراحی خاص خود را می طلبد.

  • طراحی فضای نگهبانی در لابی

هدف از طراحی لابی ساختمان های مسکونی ایجاد فضایی دلنشین و زیبا برای برقراری جلسات کوتاه و یا انتظار مهمان است. در طراحی لابی ساختمان های بزرگ به منظور کنترل رفت و آمدها و امنیت ساختمان، فضای نگهبانی نیز در لابی طراحی می شود تا نگهبان ساختمان بر روی رفت و آمدها کنترل داشته باشد.

در طراحی فضای نگهبانی لابی  باید شاخص باشد تا در بدو ورود بتوان آن را تشخیص داد. معمولا یک پیشخوان یا میز و صندلی و امکانات مخابراتی برای هماهنگی ورود افراد در نظر گرفته می شود که هم نگهبان به راحتی بتواند رفت و آمد ها را زیر نظر داشته باشد و هم اگر مراجعین نیاز به کسب اطلاعات دارند، به راحتی به نگهبان دسترسی پیدا کنند.

طراحی داخلی لابی

طراحی داخلی لابی

  • طراحی فضای نشیمن در لابی

بخش نشیمن، فضایی در لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن، به نشستن افراد اختصاص می‌یابد. از این فضا به عنوان محل انتظار میهمانان و یا جلسات کوتاه با میمانان غریبه است که ساکنان نمی خواهد وارد فضای خصوصی خانه شان شود. استفاده از چند وسیله تزئینی و نورپردازی مناسب به حس فضایی این مکان کمک می کند.

طراحی داخلی لابی

  • انتخاب کف پوش مناسب برای طراحی لابی

لابی محل عبور و مرور همه افراد ساکن و مراجعه‌کننده‌های ساختمان است،لذا محکم بودن کف پوش این فضا یکی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. کف پوش‌های سنگی می تواند بهترین انتخاب برای چنین فضایی باشد چرا که هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل بار ایجاد می‌شود، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌شود.

 نکته ۱:  در این فضاها حتی با توجه به وسعت زیاد بهتر است ازسنگ های تیره رنگ مانند گرانیت مشکی استفاده نشود زیرا ردپای افراد و خاک و غبارات موجود در هوا همواره لکه هایی را بر روی سطح سنگ ایجاد می کند و ظاهری نازیبا و کثیف پدید می آید.

طراحی داخلی لابی

طراحی  لابی

نکته ۲:  در این فضاها ( لابی و فضاهای کناری آن) ازکفپوش های منسوج مانند فرش های ماشینی ، گلیم ، گبه و مانند اینها استفاده نکنید. مگر آن که کفپوش موردنظر در قسمت نشیمن و در زیر لوازم دکوراسیونی موجود واقع شده باشد و سنگینی وسایل مانع تغییر مکان و لیز خوردن آن شود. ولی وجود پادری برای تمیز کردن کف کفش‌ها قبل از ورود به لابی و یا در مقابل در ورودی مجتمع امری ضروری است.

 لابی

  • انتخاب دیوارپوش مناسب برای طراحی لابی

انتخاب بهترین پوشش برای دیوارهای لابی نیز رابطه مستقیمی با وسعت محیط و موقعیت دیوارها دارد لذا در صورتی که فضای اختصاص یافته به لابی بزرگ است و احتمال برخورد لوازم به هنگام حمل اسباب و اثاثیه وجود ندارد، می توان دیوارها را با رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری قابل شستشو پوشش داد. اما اگر فضای لابی کوچک باشد باید از مصالح با دوام تر مانند سنگ های ساختمانی یا چوب استفاده کرد تا در صورت برخورد لوازم هنگام حمل و نقل آسیب کمتری به فضای لابی وارد شود. 

طراحی داخلی لابی

  • طراحی سقف لابی

طراحی سقف در لابی باید به گونه ای انجام شود که در خور وسعت فضا و سبک طراحی آن باشد. همچنین با توجه به سبک طراحی داخلی نوع تزئینات فضا را انتخاب کنید. به عنوان مثال فضاهای مدرن برخلاف فضاهای کلاسیک پذیرای تزئینات زیاد نیستند یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سقف نورپردازی فضاست که حتما باید به آن توجه ویژه داشت.

طراحی داخلی لابی

  • طراحی نورپردازی لابی

    لابی نیز مانند هر فضای دیگری با وجود یک نورپردازی خوب ، صرفنظر از موضوع روشنایی ، جلوه ای متفاوت و زیبا می یابد. در طراحی نورپردازی لابی باید به میزان نور کافی در محل جلسات و قسمت نگبان توجه کرد و از نور های دکوراتیو و موضعی برای خلق فضایی دلنشین، زیبا و متفاوت استفاده کنیم  بنابراین در صورتی که میزان استفاده از نورها و طراحی نورگیرها در روز بخوبی در طراحی لابی رعایت شده باشد، فضای متفاوتی را در شب و روز مشاهده خواهیم کرد.

  • طراحی داخلی لابی

 

طراحی  لابی

نکته :

اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان های موجود تا آسانسور، به هنگام روز از نور کافی بهره مند باشند، کاربرد گیاهان طبیعی، روحی تازه به محیط می بخشد ولی در غیر این صورت گل ها و گیاهان مصنوعی نیز جایگزین خوبی محسوب می شوند.

طراحی داخلی لابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *