نورپردازی و چیدمان خاص اتاق کودک با چند تکنیک کاربردی

چیدمان اتاق کودک

 نورپردازی و چیدمان اتاق کودکان

 امروزه از مهم ترین نمودها و دغدغه های جامعه رشد، تعالی و پویایی انسان هاست. به عقیده بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت، شخصیت هر انسان در ۷ سال اول زندگی او شکل می گیرد. کودکان با بزرگسالان متفاوت اند. فضای مختص کودکان با فضای بزرگسالان نیز متفاوت است. پس فضا یک محیط عادی نیست، بلکه یک واقعیت روان شناختی زنده و پویاست. نقش محیط فیزیکی در رشد کودک از یک سو به عنوان بستری برای شکل گیری قالب های فطری و طرح کلی ابعاد وجودی او و از سوی دیگر عاملی مؤثر برای پایه ریزی و گسترش داشته های ذهنی، محتوای شناخت و مهارتهای بدنی کودک است. کودک برای رشد قبل از هر چیز به ارضاء عاطفی و احساسی پیوند با محیط فیزیکی و اجتماعی خود نیازمند است بنابراین مشخصه محیط مناسب وجود محرکها و انگیزه های لازم و منطبق با هر مرحله از رشد کودک است. کودکان همواره نیازمند فضایی دنج و آسوده برای ریخت و پاش و بازی های خلاقانه هستند. فضاهای رنگی و تنوع فرمها، حس کنجکاوی کودکان را بر می انگیزد. در مقاله حاضر با بیان مسائل روان شناختی کودک و تأثیر فضای زندگی بر رشد آنها، به نقش رنگ و تجهیزات به عنوان عناصر مهم در اتاق کودک پرداخته و با معرفی ضوابط و استانداردهای مرتبط و نمایش دادن چند نمونه از فضاهای مبلمان شده به اهمیت طراحی چیدمان اتاق کودک در رشد شخصیت و خلاقیت او می پردازیم.

دکوراسیون اتاق کودک
دکوراسیون اتاق کودک با طیف رنگ سرد

«به کودکان خود اجازه دهید افکار درون ذهنشان را بیرون بریزند، حتی اگر در حد چند کلمه بی معنی است» گونه می گوید: « روشن است که چشم از چیزهایی که در کودکی دیده می آموزد…».

مقدمه ای بر اهمیت چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک

خانه فقط یک سرپناه نیست بلکه لازم است نیازهای رفتاری، روانی و اجتماعی ساکنان خود را نیز پاسخگو باشد. فضاهای اختصاصی هر یک از افراد خانواده باید متناسب با سن و سال، چگونگی فعالیتها و روحیه افراد آراسته شود تا علاوه بر کارآمد بودن، نیاز فطری شخص به آرامش و زیبایی را نیز بر آورده سازد. فضاهای مرتبط با فعالیت کودکان باید دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی آنان باشد.

دکوراسیون اتاق کودک
استفاده از نقوش و تصاویر در دکوراسیون اتاق کودک

اتاق کودکان برخلاف اتاق پدر و مادر، فقط اتاق خواب و استراحت نیست بلکه محل بازی، انجام تکالیف درسی و به طور خلاصه اتاق زندگی است. این اتاق معمولا مساحت کم تری نسبت به اتاق پدر و مادر دارد. کوچک بودن اتاق همراه با خرده  فراوان کودکان و نیز تمایل فطری بچه ها به شادی، تمهیدات ویژه ای را برای ساماندهی فضای اتاق آنها می طلبد. چیدمان اتاق کودک باید با روحیه کودک در تطبیق باشد و طوری طراحی شود که تا هنگام مدرسه رفتن او مورد استفاده قرار گیرد، از این رو در طراحی چیدمان فضاهای کودکان، شناخت کودک مهم است.

اتاق کودک
طیف رنگ های گرم در دکوراسیون اتاق کودک

کودکان دنیای تخیلی خویش را دارند. محیط اطراف کودک باید مطابق با فعل و انفعال درون کودک باشد و حس کنجکاوی او را برانگیزد. بهترین فضا برای کودکان باید رنگارنگ، جذاب، پرمشغله و منظم، پرنشاط ولی آرامش بخش و بی خطر باشد.

دکوراسیون اتاق کودک
نقش برجسته های رنگی در دکوراسیون اتاق کودک

این نوشتار براساس شناخت علایق، روحیات و نیازهای کودکان و توجه به آنها در خلق اثر معماری به چگونگی ایجاد فضایی لذت – بخش، متنوع، امن و دنج به منظور پرورش، رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان پرداخته است.

۱. روانشناسی کودک خلاق 

خلاق کسی است که از ذهنی جست وجوگر و آفریننده برخوردار باشد. خلاقیت قابلیتی است که در همگان وجود دارد اما نیازمند پرورش و تقویت است تا به سرحد شکوفایی برسد. خلاقیت برآیند فرآیندهای ذهنی و شخصیتی فرد بوده و به تولیدات و آثاری منجر می شود که علاوه بر نو و بدیع بودن و انطباق با واقعیتها، خاصیتی متکامل داشته، و در غایت به سود جامعه بشری هستند. اساسا پرورش عنصر انگیزشی خلاقیت باید در بستر خانواده صورت گیرد. کودک و نوجوان زمان زیادی را در خانواده سپری می کنند، بنابراین طبیعی است که از آن بیشترین تأثیر را نیز بپذیرند در پرورش خلاقیت کودکان چند نکته مهم را باید در نظر گرفت:

  1. نقش آموزش در خلاقیت است. اعتقاد به امکان پرورش خلاقیت و سایر خصوصیت های فرد نگرش ما را نسبت به تواناییهای عظیم انسانی، تغییر می دهد و ما را به جست وجوی شیوه های مناسب رشد و شکوفایی آنها وا می دارد.
  2. آگاهی از روند شکل گیری و رشد خلاقیت در کودکان، شناخت عوامل تقویت کننده و بازدارنده آن، فراهم ساختن محیط و امکانات مناسبی برای پرورش این توانایی است.
  3. پرورش خلاقیت همچون سایر خصوصیات انسانی باید از همان سال های نخست زندگی آغاز شود. خلاقیت به مرور شکل می گیرد و رشد می یابد. اوج خلاقیت در کودکان تا سنین ۶-۷ سالگی است.

کودکان به نقاشی و حجم سازی بسیار علاقه مندند و دوست دارند وسایلی را که در اختیار دارند رنگی کنند، مثل نقاشی کردن روی دیوارهای اتاقشان. باید دقت کرد که کودکان از انجام این کار نهی نشوند بلکه با معماری، فضای لازم را برای انجام این کار برای آنها فراهم کنیم.

چیدمان اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک

به طور کلی آشنایی با روان شناسی کودکان و چگونگی تزیین اتاق آنان امر بسیار مهمی است به طوری که شاید بتوان گفت ارتباط بسیار زیادی بین تزیین اتاق کودک و اصلاح جامعه وجود دارد.

همراهان همیشگی ما در ادامه ما رو همراهی کنین که میخواهیم مطالب مفید و کاربردی در رابطه با چیدمان اتاق کودک در اختیارتون بزاریم که بتونین به راحتی دکوراسیون اتاق کودکان خودتون رو انجام بدین و لذت ببرید.

برای بازدید و مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی منازل خود، با همکاران ما در تماس باشید.

منتظر نظرات شما دوستان عزیز هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *