رنگ در طراحی فضاهای معماری مربوط به کودکان

رنگبندی اتاق کودک

رنگ در طراحی فضاهای معماری مربوط به کودکان

۱٫ اثرات روان شناختی رنگ (اتاق کودک)

رنگ عبارت است از نوری که به سطح اشیا تابیده و به چشم انسان منعکس می شود. کلمه «رنگ» فارسی، Colour انگلیسی، Couleur فرانسوی و «لون» عربی است. از نظر علمی رنگ عبارت است از امواج نوری که به کمک حس بینایی تشخیص داده می شود (پورعلی خان.۱۳۸۵: ۱۵).

رنگ ها در روح و روان آدمی اثر می گذارند و موجب تغییر رفتار وی می شوند و این نوع تغییر، منجر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد می شود، بنابراین روان شناختی رنگ ها اهمیت خاصی دارد. در مورد کودکان، تخیلات و حالات عاطفی است که تعیین کننده انتخاب رنگ هاست و نه حقیقت بیرونی. بین نقش رنگ و زندگی عاطفی کودک با در نظر گرفتن دوران تکاملی او، یک حالت موازی وجود دارد. بین ۳ تا ۶ سالگی کودک رنگ را حتی مقدم بر شکل ظاهری می داند. کودکان سالم که در مراحل رشد طبیعی به سر می برند، به طور طبیعی گرایش به انتخاب رنگهای گرم دارند، آنها ناخودآگاه رنگ هایی نظیر قرمز را که پر از انرژی و جذابیت است انتخاب می کنند.

اتاق کودک

کودکان از رنگ های روشن و زنده خوششان می آید. کودکان خردسال پسر از رنگ های سبز و آبی بیشتر استفاده می کنند در حالی که لباس و وسائل دختران را رنگ های صورتی و لیمویی و زرد تشکیل می دهد (پورعلی خان، ۴۸: ۱۳۸۵).

طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک

۲٫ رنگ در طراحی داخلی اتاق کودک (رنگ بندی اتاق کودک)

رنگ بندی اتاق کودک در طراحی داخلی در دو بستر اصلی در محیط حضور می یابد

۱. پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها                     ٢. لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و غیره

در میان این پوشش ها، دیوارها به دلیل وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیرگذاریشان بر دیگر لوازم چیدمان بسیار چشمگیرتراست. گذشته از موضوع تأثیر بر روی دیگر لوازم محیط، دیوارها و رنگ انتخابشان در تغییر وسعت و نور فضا نیز بسیار تأثیر دارد. رنگ های روشن محیط را بزرگتر و رنگ های تیره کوچک تر نشان می دهند. رنگ های روشن سقف را کوتاه تر و رنگهای تیره بلندتر جلوه می دهند. دیوارهایی که پنجره دارند باید روشن رنگ شوند تا کنتراست زیادی با بیرون ایجاد نکنند زیرا این تضاد موجب خستگی چشم و سردرد می شود.

رنگبندی اتاق کودک
رنگبندی اتاق کودک
رنگبندی اتاق کودک
رنگبندی اتاق کودک

رنگ سفید القاء کننده آرامش، صفا و آسایش است. سفید به همراه خلوصش، یکی از کاربردی ترین رنگها در طراحی و چیدمان یک فضا است که با همه رنگها قابل ترکیب است. به کارگیری رنگ سفید در فضا به خصوص برای پوشش های اصلی، مکان را روشن تر و بزرگتر جلوه می دهد، بنابراین برای فضاهای کوچک و کم نور انتخاب مناسبی است. سفید خالص هنگامی که با نور طبیعی نورپردازی می شود، یک رنگ گرم ایجاد می کند. فضا نباید آنقدر از لوازم چیدمان پر شده باشد که احساس آرامش را بر هم ریزد. یکی از راه های ایجاد تعادل در محیط با حفظ همان وسایل، رنگ آمیزی سطوح اصلی یا تعویض پوشش های ثانویه مانند رومبلی، پرده و غیره با یکی از رنگ های خنثی است.

طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک

در طول سال اول زندگی رنگ های ملایم برای اتاق کودکان بهترین انتخاب هستند، چرا که نوزاد به نور و سایه بیشتر توجه نشان میدهد تا تفاوت رنگها، از این رو اتاق خواب نوزادان باید با رنگ های روشنی مانند سفید و کرم و یا رنگهای زرد، صورتی، آبی یا سبز روشن، رنگ آمیزی شود. هرچه کودک بزرگتر میشود با به کار گیری رنگ های شاد و درخشان در اتاق می توان فضای خوب و سرشار از انرژی و تحرک برای او فراهم آورد. اگر چه استفاده از رنگ های روشن و طرح های شاد که مورد پسند کودکان بوده و موجبات تحریک خلاقیت آنها را فراهم می آورند در اتاق کودکان توصیه می شود، ولی برای رنگ آمیزی این اتاق ها باید همواره از رنگ هایی استفاده شود که در ساخت آنها سرب به کار نرفته باشد. سلامتی کودکان همواره برای ما مهم است.

اتاق کودک
رنگ بندی اتاق کودک
اتاق کودک
رنگ بندی اتاق کودک

طیف های ملایم رنگ لیمویی، سبز فسفری و نارنجی از جمله رنگ های بسیار خوشایند و نشاط آور برای کودکان و همچنین نوجوانان است. رنگ های آبی، قرمز و زرد نیز از رنگ های مناسب و جالب برای اتاق کودک است. به خصوص در فضایی که به بازی کودکان اختصاص دارد این سه رنگ بسیار توصیه می شود. اگر این سه رنگ در کنار هم با اشکال گرافیکی همراه شوند یک ترکیب بسیار کامل و مناسب برای اتاق کودک به حساب می آید. این الگوهای رنگی به هیچ عنوان بستگی به جنسیت کودک ندارد. استفاده از رنگ های خنثی در اتاق کودک مانعی ندارد اما وجود مقدار زیادی از این رنگها در اتاق کودک، فضا را از حالت کودکانه بیرون می آورد و بیشتر به سمت فضای اتاق یک نوجوان و جوان می برد. ترکیب رنگ بنفش کم رنگ و زرد گرم در کنار رنگ سبزی که شادی و سرزندگی ایجاد می کند یک ترکیب رنگی بسیار ایده آل و خوشایند است.

طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک

رنگ های شاد و شفاف و آزاد، تصور کودکانه را بر می انگیزند و آنان را به آفرینش و خلاقیت تشویق می کنند. پیدایش یا ظهور دیوارهای روشن از قبیل استفاده از شخصیت های کارتونی و مانند آن در دیوارهای اتاق های کوچک می تواند بسیار مفید باشد. رنگ اسباب بازی ها نیز به کودک خلاقیت میدهد. بهترین اسباب بازی آن است که کودک را مجذوب خود کند و او به سراغ آن برود و تحرک و لذت بیشتری از آن کسب کند.

۳٫ کودک – محیط زندگی (طراحی اتاق کودک)

هر محیط، روح یا فضایی دارد که از تک تک عناصر موجود یا همان عوامل محیطی تأثیر می پذیرد. فضاسازی یا طراحی فضا نیز بر همین اصل استوار است. در حقیقت، کاری که یک طراح برای فضاسازی انجام میدهد، آمیختن ادراکات حسی ناشی از عوامل موجود در محیط با یکدیگر و به وجود آوردن مفهومی به نام فضاست.

طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک
طراحی اتاق کودک

پیشنهاد ما به شما مطالعه این مقاله نیز می باشد:

چطور طرحی زیبا ،جذاب و کم هزینه را برای طراحی اتاق خواب کودک و نوجوان خود فراهم نماییم!!؟(پارت اول)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *