نقش گیاهان در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه های مسکونی

طراحی داخلی

طراحی داخلی با گیاهان

امروزه با توجه به گسترش ساخت آپارتمانهای مسکونی و همچنین وجود شهرهای با فضای سبز کم و نامناسب در کشور ما، لزوم توجه به استفاده از فضای سبز در طراحی داخلی بناهای مسکونی به طور چشمگیر مشهود است زیرا انسان به عنوان موجودی برخاسته از دامان طبیعت از نظر روحی با طبیعت انس گرفته و بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی خود را برای کسب آرامش روانی در تقابل با محیطهای طبیعی و فضاهای سبز تأمین می کند.
با توجه به این مطلب که در شهرها عمده اوقات استراحت انسان در فضاهایو اوقات استراحت انسان در فضاهای داخلی بناهای مسکونی سپری می شود، استفاده از فضای سبز در طراحی داخلی این محیطها به ایجاد فضایی با طراوت و مؤثر در کسب آرامش روحی برای افراد کمک شایانی می کند. به همین دلیل در این مقاله سعی شده است پس از تعریف اجمالی گیاهان آپارتمانی، راهکارهای مناسبی برای استفاده بهینه از این طبیعت سبز کوچک در آپارتمانهای مسکونی ارائه شود.

فضای سبز

طراحی فضای سبز داخلی

در طراحی فضای سبز داخلی بناهای مسکونی باید به مهمترین نکات مورد توجه از جمله نوع گیاهان مورد استفاده اشاره کرد که در این خصوص اصطلاح گیاهان آپارتمانی رواج یافته است.

گیاهان

گیاهان آپارتمانی 

گیاهان آپارتمانی به گیاهانی گفته میشود که از نظر نیازهای زیستی برای رشد و نمو در فضای داخلی بناهای مسکونی مناسب هستند و قابلیت نگهداری در این فضاها را دارند.

از منظرطراحی، گیاهانی با برگ های بزرگ و کاملا مجزا و یا گیاهانی با اشکال منحصر به فرد تأثیرگذارترین نوع گیاهان خانگی هستند. محل قرار گیری گیاهان بسیار حائز اهمیت است و به عنوان یک قاعده کلی باید در نظر داشت که هر چه گیاه بزرگ تر و فضای اطراف آن وسیع تر باشد شکل و اندازه آن گیاه در طراحی تأثیرگذارتر خواهد بود (معماری داخلی،۷۲:۱۳۸۵ )

بسیاری از گیاهان آپارتمانی باید در معرض نور زیاد قرار گیرند تا رشدی مناسب داشته باشند که بیشترین میزان نور را در کنار پنجره ها می توان برای این گیاهان تأمین کرد.

از گیاهان بزرگ خانگی به منظور سر زنده کردن اتاق های بزرگ می توان در طراحی داخلی بهره جست و فضای اتاق را با قراردادن این گیاهان زینت بخشید.

در داخل یک بنای مسکونی قسمت های متفاوتی وجود دارد که در طراحی آنها می توان از تأثیرات فضای سبز بهره جست که شامل موارد زیر می شود:

۱- استفاده از فضای سبز در طراحی ورودی بنا

ورودی یک خانه اولین مکان حضور فرد در خانه است، وجود گیاهان در ورودی خانه باعث ایجاد تغییر آنی در روحیه فرد وارد شونده به این فضا می شود و این تغییر روحی در جهت فراخواندن فرد به محیطی آرام و دوری از تنش های روحی روزانه مؤثر است.

فضای سبز

طراحی داخلی

۲- استفاده از فضای سبز در طراحی هال و نشیمن

هال و نشیمن خانه محلی برای دور هم نشستن اعضای خانواده پس از فراغت از کار روزانه است. طراحی و تزیین این فضای داخلی با استفاده از گیاهان کمک زیادی به ایجاد محیطی آرام و دلنشین برای گرد هم آمدن افراد خانه می کند و در این فضای به وجود آمده اعضای خانواده فارغ از مشغله های روزمره به استراحت و گفت و گو می پردازند.

گیاهان

۳- استفاده از فضای سبز در طراحی پذیرایی و غذاخوری

پذیرایی و غذاخوری یک خانه معمولا از بزرگ ترین اتاق های خانه هستند که با به کاربردن گیاهان بزرگ تزیینی می توان به مفرح بودن و راحتی این فضاها کمک کرد.

 استفاده از گیاهان در زوایای این اتاق ها و همچنین طراحی فضاهای نیمه محصور سبز در مجاورت آنها ، به طراح در دستیابی به ایده هایش کمک شایانی می کند.

 

گیاهان

گیاهان

۴- استفاده از فضای سبز در طراحی آشپزخانه

 آشپزخانه مکانی است که خانم های خانه دار مدت زیادی از وقت روزانه خود را در آن سپری می کنند، بنابراین با استفاده از گیاهان در این محیط می توان این فضا را از یکنواختی و کسل     کنندگی به سمت طراوت و شادابی سوق داد ولی در حین طراحی باید با توجه به این موضوع که آشپزخانه محیطی دارای هوای گرم است از گیاهان مقاوم به گرما در طراحی این فضا بهره جست.

گیاهان

۵-  استفاده از فضای سبز در طراحی فضای اتاق خواب

استفاده از گیاهان حتی به صورت محدود و به خصوص گیاهان معطر که دارای رایحه ای خوشایند هستند در فضای اتاق خواب می تواند خواب و استراحتی دلپذیر برای ساکنان خانه به همراه داشته باشد. به طور حتم به این موضوع باید توجه داشت که آیا استفاده کنندگان از این فضاها دارای مشکلات و حساسیت های تنفسی هستند یا خیر و در انتخاب نوع گیاهان مورد استفاده باید دقت کافی شود.

هم چنین در گذشته باور بر این بود که وجود گیاهان در اتاق خواب به خصوص در شب به دلیل جذب اکسیژن و انتشار گاز کربنیک توسط برگ گیاهان مضر است، اما امروزه میدانیم که گیاهان در یک اتاق خواب دلباز فوایدی از قبیل افزایش رطوبت، کاهش مواد شیمیایی سمی و از میان بردن میکروب های هوا را دارند.(معماری، ۷۲:۱۳۸۵ )

طراحی داخلی

طراحی داخلی

نتیجه گیری

با توجه به مطالب پیش گفته می توان به لزوم استفاده از گیاهان و فضای سبز درطراحی داخلی بناهای مسکونی پی برد و به این وسیله با ایجاد فضایی باطراوت و مفرح می توان از ظرفیت های نهفته در گیاهان سبز در راستای طراحی محیط آرامش زای روحی و روانی استفاده کرد تا فضای خانه به محیط با استراحت خانواده تبدیل شود. همچنین کمبود فضاهای سبز شهری و زیان های وارده بر زندگی روحی و روانی افراد جامعه کاسته شود. و به این هدف باید لزوم گسترش فرهنگ استفاده از گیاهان آپارتمانی و آموزش نگهداری، تکثیر و رشد این گیاهان مورد توجه خاص قرار گیرد.

One thought on “نقش گیاهان در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه های مسکونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *