طراحی نورپردازی – جلوه های معماری در نور و سایه

طراحی نورپردازی

طراحی نورپردازی

نور اصلی ترین عامل پویایی در فضای داخلی است. نخستین عملکرد طراحی نور، روشن کردن فرم ها و فضاهای داخلی است و به کاربر اجازه استفاده از فضا را می دهد. امروزه، پیشرفت فن آوری در طراحی و ساخت وسایل نورپردازی به ما این امکان را میدهد که علاوه بر دیدن، نشاط و سرزندگی را وارد فضای داخلی کنیم.

نور مصنوعی، این جانشین آفتاب از اجزای اساسی معماری داخلی موفق به شمار می رود. برای به حداکثر رساندن امکانات علمی و تزیین نور باید مشخص شود که از نور چه توقعی دارید. نورپردازی کلی باید ایجاد امنیت کند، همچنین نوع و محل هر نورافشان در ظاهر فضا تأثیر به سزایی دارد.

معماری، بازی ماهرانه، بی نقص و با عظمتی است از حجمهایی که زیر نور با یکدیگر ترکیب شده اند. چشمان ما آفریده شده اند که این فرم ها را در نور ببینند، نور و سایه این فرمها را آشکار می سازند»(دی کی چینگ، ۱۳۸۳: ۱۷۴).

طراحی نورپردازی                                                                                        طراحی نورپردازی

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن باید به گونه ای انعطاف پذیر پاسخ گوی نیازها باشد. وظایف آن از ساده تا پیشرفته به کاربری آن بستگی دارد. در فضاهایی که برای کاربری های معاشرتی و تماشای تلویزیون استفاده میشود، از نور محیطی که اغلب به وسیله چراغ های آبشاری چراغ های بالاتاب، چراغ های توکار،چراغ های مخفی بالای دیوار و زیر سقف تأمین شده اند، استفاده میشود. در صورتی که در فضای نشیمن فضایی برای مطالعه و یا میزهای بازی موجود باشد، از نورپردازی که به کمک چراغ های پایین تاب و لکه افکن که محیط را نور افشانی می کنند، استفاده میشود.

از نور تأکیدی که از عناصر مهم طراحی در این فضاست، در صورت وجود یک تابلوی هنری بر روی دیوار و به منظور جلب توجه به نقطه ای که مبلمان چیده شده است، استفاده می شود و این نور به وسیله چراغ های بالاتاب ،چراغ های لکه افکن ثابت و متحرک ویور تابهای توکار تأمین می شود.

طراحی نورپردازی
طراحی نورپردازی

نورپردازی اتاق ناهارخوری

یکی از مسائل مهم در نورپردازی فضای ناهار خوری، نور پردازی محیطی است وظایف نورپردازی در این فضا متغیر است، این شیوه در یک زمان فضایی رسمی و سرزنده و در زمانی دیگر دنج و هیجان انگیز است. مهمترین وظیفه دیداری نور پردازی در ناهار خوری تأمین نور کافی میز ناهارخوری با استفاده از چلچراغ با قابلیت تنظیم نور به کمک کلید دیمر است. به منظور جلوگیری از کم نوری وتکمیل روشنایی عمومی بهتر است از نورهای محیطی که به طور معمول توسط چراغ های توکار، چراغ های مخفی بالای دیوار و پشت چوب پرده تأمین می شوند، استفاده شود. در این فضا نیز برای تأکید بر گنجه ها و دیوارهایی با تصاویر گرافیکی، از چراغ های لکه افکن استفاده میشود.

نور

نورپردازی آشپزخانه

آشپزخانه به دلیل کاربری های روزمره بیشترین نیاز را در طراحی نورپردازی دارد. نور محیطی کابینت هایی که روی دیوار نصب شده اند به وسیله نورافشانهای سقفی مانند چراغ های سقفی، چراغ های ریلی و چراغ های فنردار آویزان تأمین می شود. نورپردازی وظیفه ای نیز با نورافشان های سطح پیشخوان تلفیق شده و تمام سطح پیشخوان و ظرف شویی را روشن می کند.

نورپردازی

طراحی

نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب باید فضای مناسبی برای خوابیدن و البته از فضاهای جمعی و پرجنب وجوش جمعی مجزا باشد. اتاق خواب معمولا فضایی برای خوابیدن و تعویض لباس است و به طور معمول از آن برای مطالعه و تماشای تلویزیون استفاده می شود، بنابراین برای طراحی نورپردازی این فضا لازم است این کاربری ها درنظر گرفته شود. نور در این فضا باید امکان مطالعه در بستر، مطالعه روی میز و مطالعه روی صندلی راحتی را فراهم آورد که به وسیله دیوارکوب های چرخشی، نورافشانهای توکار، چراغهای ریل دار متحرک در بالای تختخواب و چراغ های پاتختی تأمین می شود، از نور محیطی برای محدوده نشیمن، تعویض لباس و تماشای تلویزیون و مطالعه کوتاه مدت استفاده میشود، برای رفع نیاز از این نور از چشمه های نوری مرتفع استفاده می شود، نور کانونی مانند دیوارتابهای توکار برای روشنایی آثار هنری استفاده می شود، در صورتی که آثار اهمیت چندانی ندارد نور محیطی اتاق برای آن کافی است.

طراحی نورپردازی
طراحی نورپردازی

نورپردازی حمام

نور پردازی در حمام بیش تر ساده، قابل پیش بینی و غیر تزیینی است و با نصب چراغ آرایشی در دو سوی آینه تامین می شود نورپردازی ورودی و سرسرا در این مرحله ایجاد امنیت و آرامش در اولویت قرار دارد و در مرحله بعدی هدف ایجاد جاذبه های بصری است. نصب سه یا چهار چراغ دیواری زیبا و با چراغهای تکه افکن به منظور روشن کردن آثار هنری ضمن روشن کردن محیط در نورپردازی راه پله ها توصیه می شود.

طراحی نورپردازی

طراحی نورپردازی

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن این مطلب که حد و اندازه مضامین زیباشناختی از پروژهای به پروژهای دیگر تغییر می یابد، اما می توان. کلیت گام های مؤثر در طراحی نورپردازی را به شرح زیر ارائه داد:

ا . نهادینه کردن ضوابط و معیارهای طراحی

۲. ثبت شرایط و محدودیت های معماری

٣. تعیین نورپردازی های وظیفه ای و کاربری های دیداری و سطوح روشنایی

۴. انتخاب سیستم های نورپردازی برای کاربرد آنها

۵. انتخاب نوع لامپ و نورافشانها

۶ تعیین تعداد و محل نورافشانها

۷، نصب کلیدها و ابزارهای کنترل کننده دیگر

۸. ارزیابی زیبا شناختی طراحی و موارد ناملموس و غیرعینی دیگر

در دو سه دهه اخیر ارزیابی پس از سکونت ۱PAE بنیان گذاری شده است تا طراحان را از مفهوم عملکردی طرحشان آگاه می سازد، مفهوم ساده PE این است که پروژهای پایان یافته را پس از مدتی استفاده بازدید کرده و با گفت و گو با استفاده کنندگان عواملی را که به درستی یا نادرستی در پروژه عمل می کنند امشخص می کند. به این ترتیب PAE برای طراحان نور پرداز دو هدف را برآورده می سازد:

نخست اصلاح آنچه به درستی کار نمی کند به منظور ارائه بهتر

دوم شناخت تجربیات و عناصر موفق به منظور تکرار و پرورانیدن آنها. 

بنابراین درکنار راه حل های پیشنهادی از طریق آزمایش و تجربه نیز می توان به یک طراحی موفقیت آمیز دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *