اصول طراحی داخلی فضای حمام ( پارت دوم )

دکوراسیون حمام

طراحی حمام های کوچک

حتی در کوچک ترین حمام ها باید به نکات و نصب وسایلی برای کاربردی بودن و امن بودن حمام توجه نمود. مثلا حتما فضای جلوی دست شویی و فاصله آن تا دیوار مقابل باید لحاظ شود. می توانید با کمک خطوط عمودی به صورت مجازی ارتفاع حمام را زیادتر نشان دهید. دیوارها را با سرامیکها یا کاغذهای دیواری به صورت عمودی پوشش دهید. و کل دیوار تا سقف را در نظر داشته باشید. می توانید با کمک قرنیز و گچکاری فضای سقف و دوار را جدا نمایید تا محیط بزرگ تر به نظر برسد.

در صورت استفاده از سرامیک برای دیوارها تنها قسمت بالا را با سرامیک های رنگین و نقش دار پوشش دهید تا چشم را متوجه بالا نماید. به کمک نورپردازی و اینه نیز می توانید حمام خود را وسیع تر و پهن تر نشان دهید. البته اینه های بسیار زیاد نیز اثر مذکور را از بین می برد. برای شیشه دور دوش نیز از شیشه شفاف و بدون قاب استفاده کنید. برای استفاده هر چه بهتر از نور طبیعی در تنظیم مکان پنجره ها دقت کنید. پنجره ها بهتر است در نزدیکی سقف باشند. قفسه ها را نزدیک به سقف نصب نمایید و در زیر آنها چراغ بگذارید.

رنگ امیزی حمام را ساده نگه دارید زیرا طرح های شلوغ باعث می شود محیط کوچک تر به نظر اید. بهتر است از رنگ های روشن به خصوص رنگ سفید یا سایر رنگ های خنثی برای دیوارها استفاده کنید. بهتر است نقش کاشی دیوار و کف یکسان باشد. از کاشی های بزرگتر و خط دوغاب های کوچک تر استفاده کنید. در بالای دست شویی قفسه های بدون در قرار دهید. و تا حد ممکن به جای درهای لولایی از درهای کشویی استفاده کنید. هرچند امروزه ساختن حمام های بزرگ دوباره مرسوم شده است اما بسیاری از ما به علت محدودیت فضا باید با همان حمام های کوچک کنار بیاییم . در این حمام ها بهتر است از لوازم ظریف تر ولی در عین حال قابل استفاده بهره مند شویم.

دکوراسیون حمام
                                             دکوراسیون حمام

استفاده از یک توالت فرنگی، دست شویی و دوش ظریف حمام شما را وسیع تر نشان می دهد. در صورت جستجو در بازار تعدادی از این لوازم طیف و کوچکتر از حد معمول را خواهید یافت. این لوازم با رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارند. البته قیمت آنها اندکی بیشتر از لوازم معمولی می باشد. در چنین حمامی باید یک دست شویی کوچک نصب شود اما این دست شویی باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوان دست ها را درون آن شست. همچنین توجه کنید سایز شیرها متناسب با سایز دست شویی باشد. استفاده از دستشویی ها یا دوش هایی که در گوشه ها نصب می شوند در این حمام ها توصیه می شود.

دکوراسیون حمام
                                               دکوراسیون حمام

در مورد توالت فرنگی نیز استفاده از توالت فرنگی های گرد بر کشیده ترجیح دارد. در حمام های کوچک بهتراست رنگ سرامیک و دیوارها و لوازم یکسان باشد. همچنین استفاده از رنگ های شاد و روشن توصیه می شود. برای تزیین این حمام ها برایینه ها و اویزهای کوچک و حوله های رنگی تمرکز کنید.

مجموعه لوازم حمام

مجموعه لوازم هماهنگ استفاده شده در حمام می تواند نمای یک سوئیت هماهنگ و زیبا را به حمام ببخشد. این سری وسائل ازانواع قدیمی تر تا انواع جدید وجود دارد. لوازم مدرن تر کوچک و ساده هستند و از لوازم قدیمی و سبک های ویکتوریایی می توان در حمام های با نمای قدیمی و بزرگ استفاده نمود. اگر حمام کوچک است از مجموعه لوازم گوشه ای استفاده کنید. و اگر حمام بزرگی دارید از وان ها و دست شویی های تزیینی و ستون های زیبا بهره مند شوید. معمول ترین لوازم حمام عبارتند از: دست شویی، وان، دوش و تشت یا یک دست شویی جدا برای شستن لباس .

بهتر است لوازم آرایشی و نظافتی کوچک را که در حمام استفاده می کنید درون جعبه های زیبا و فانتزی قرار دهید تا به نوعی به عنوان لوازم تزیینی نیز در نظرآیند.

دکوراسیون حمام
                              دکوراسیون حمام

در اکثر حمام های های امروزی از قفسه ها و کابینت ها نیز در کنار سایر لوازم استفاده می شود. اگر از کابینت ها یا کمدهای بلند در حمام استفاده می کنید چوب لباسی هایی را برای آویزان کردن لباس ها و حوله ها درون آنها قرار دهید. هم چنین می توانید از میز های گردان کوچک برای قرار دادن اسپری ها و شامپو ها و … استفاده کنید. درصورت کمبود جا ، گیره های مربوطه به اویزان نمودن حوله ها را بر روی در نصب کنید. می توان از جالباسی های چند طبقه استفاده نمود و حوله های مختلف و رنگی زیبا را درون آنها قرار داد. هم چنین می توانید قلاب های تزیینی و زیبا را در پشت در یا کنار وان نصب کنید تا (ربدوشامبر) یا حوله خود را به آن آویزان نمایید.

دکوراسیون حمام
                                   دکوراسیون حمام

استفاده از قفسه های دیواری در حمام های کوچک و گنجه و کابینت در حمام های بزرگ، صندلی ها و نیمکت های رنگی به حمام شما زیبایی و صمیمیت اضافه می کند. در حمام های امروزی به جای قفسه های پلاستیکی از قفسه های چوبی یا شیشه ای استفاده می شود. در بالا و پایین قفسه ها نیز معمولا چراغ هایی را قرار می دهند.

 هوا کش حمام

هواکش موضوعی ضروری در حمام است زیرا باید هوای گرم و نمناک را بعد از حمام از محیط خارج نمود تا هوای نمناک باعث از بین رفتن حمام و ایجاد کپک نگردد .

بهتر است به جای یک کلید دستی این هواکشها دارای یک تایمر خودکار باشند . بعد از هر حمام این هواکش باید به مدت ۲۰ دقیقه روشن باشد و وجود تایمر شما را از زمان گرفتن و مراقبت دائمی خلاص می کند. در حال حاضر هواکش های حمام سروصدای کمتری از گذشته تولید می کنند و همین موضوع باعث می شود در صورت عدم وجود تایمر فراموش نماییم که آن را خاموش کنیم.

دکوراسیون حمام
                                      دکوراسیون حمام

به تناسب اندازه هواکش و فضای حمام نیز توجه کنید. میزان سر و صدای ایجاد شده نیز در قیمت هواکش ها نقش مهمی دارد. و هر چند همه علاقه مند به داشتن ارام ترین هواکش ها هستیم باید آن را با بودجه خود منطبق کنیم. هم چنین دقت کنید که نمای هواکش با سایر تزیینات حمام همخوانی داشته باشد. هواکشها در رنگ های مختلفی وجود دارند که معمول ترین آنها سفید و قهوه ای است و گاهی دارای لوازم جانبی مثل چراغ و یا دستگاه کنترل حرارت نیز هستند. هواکش ها نمناکی و گرما را از محیط حمام خارج کرده و هوای آن را تازه و دلچسب می کنند. امروزه مدلهای مختلفی از هواکش ها در بازار موجود می باشد. بعضی از این هواکش ها به صورت سقفی هستند، بعضی قابل نصب در دیوار و بعضی در کنار دوشها. هواکش های شبکه ای سقفی به همراه چراغ زیباترین نما را ایجاد می نمایند.

شیرهای حمام

در حالت کلی شیر آب وسیله ای برای کنترل میزان آب جاری شده از لوله یا منبع آب می باشد. اما امروزه شیرهای دوش و وان که در حمام به کار می روند از تکنولوژی بالاتری برخوردار می باشند. آنها نه تنها میزان آب را کنترل می کنند بلکه وجود حالت فورانی بیشتر در آنها باعث شست و شوی بهتر و احساس لذت بیشتری از استحمام می گردد. هم چنین می توانید از شیر آبهایی که دارای تصفیه کننده هستند استفاده نمایید و مطمئن باشید که آب پاکیزه تری را به خصوص برای شستن دهان مصرف می کنید. بهتر است از شیرهایی که همزمان آب گرم و سرد را تامین می کنند استفاده کنید و استفاده از شیرهای اتوماتیک نیز به دلیل کاهش  چکه توصیه می شود.

دکوراسیون حمام
                                   دکوراسیون حمام

امروزه مدل ها و عملکردهای شیرها بسیار متنوع شده و برای اثبات این حرف کافیست سری به بازار بزنید تا بینید انواع شیر الات در قیمت های مختلف با امکانات مختلف موجود می باشند. علاوه بر کارایی به ظاهر شیر و هماهنگی آن با سایر لوازم نیز دقت کنید. حتی در صورت محدود بودن بودجه انتخاب شیر مناسب را در اولویت کار قرار دهید. دقت کنید دکور حمام شما سنتی است یا مدرن، جنس کمدها و وان چیست، نقش و رنگ دیوارها و سقف چیست، سپس شیر مورد نظر خود را انتخاب کنید. اصولا دوش و شیر آن را به صورت دیواری نصب می کنند اما عده ای نیز ترجیح می دهند که شیر بر روی سقف نصب شود تا احساس ریزش باران به آنها دست دهد. بعضی نیز ترجیح می دهند که شیرها داری شلنگی باشد که بتوان آن را با دست حرکت داد. جنس شیرهای آب نیز متنوع است. دقت کنید تا جنسی مقاوم و هماهنگ با دکور انتخاب نمایید. از بهترین انواع شیر برای حمام می توان به نوع کرومی و برنجی اشاره نمود. هنگام انتخاب شیر حتما با افراد متخصص مشورت کنید.

دکوراسیون حمام
                              دکوراسیون حمام
دکوراسیون حمام
                                    دکوراسیون حمام

کابینت های حمام 

کابینت ها باعث شیک شدن و زیبا شدن حمام می شوند و کاربرد زیادی نیز دارند. آنها محلی برای نگهداری اشیا هستند و باعث می شوند حمام منظم تر به چشم اید. کابینت های کنار دست شویی باعث می شوند تا فضای لازم برای نگهداری مواد شوینده، صابونها، لوازم آرایشی و … وجود داشته باشد. در عین این که این لوازم در دسترس هستند. این کابینت ها در شکل ها و رنگ ها و طرح های مختلف موجود می باشند.

دکوراسیون حمام
                                    دکوراسیون حمام

می توانید کابینت هایی با نمای جدیدتر یا قدیمی تر را انتخاب نمایید. کابینت های چوبی معمولا از جنس چوب گردو، افرا، بلوط، کاج و گیلاس هستند و سطح آنها با صیقلی در حد چوب طبیعی یا کاملا صیقل یافته و لاک و الکلی می باشد. مردم برای استفاده بهینه اصولا ترجیح می دهند از کابینت های عمودی و بلند و در صوت کوچک بودن حمام از کابینت های دیواری کوچک در بالای دست شویی استفاده نمایند.

دکوراسیون حمام
                                       دکوراسیون حمام

استفاده از قفسه های بدون در دیواری نیز امروزه طرفداران زیادی دارد و مدرن تر است. به هماهنگی جنس کابینت و در حمام و سینک دست شویی دقت کنید. استفاده از دستگیره های جالب نقش موثری در زیباتر نمودن کابینت ها دارد. سطح روی کابینت نیز می تواند از جنس های مختلفی مثل سنگ یا لومینیت یا سرامیک یا فلز انتخاب شود. سطح های سنگی بسیار زیبا و مقاوم اما گران می باشند و زود کثیف می شوند. سرامیکها با دوام هستند و به علت تنوع رنگ و سایز و طرح معمول ترین انتخاب می باشند.

دکوراسیون حمام
                                دکوراسیون حمام

دکور حمام

امروزه حمام تنها به عنوان محلی برای نظافت در نظر گرفته نمی شود بلکه محلی برای استراحت و تمدد اعصاب در صبح ها شبها در نظر گرفته نمی شود بلکه محلی برای استراحت و تمدد اعصاب در صبح ها شب ها نیز محسوب می شود و به عنوان اتاقی مستقل در دکوراسیون مطرح می گردد. یک حمام لوکس امروزه حداقل شامل یک دست شویی، توالت فرنگی، دوش و وان جدا و سونا یا چشمه آب گرم می باشد. امروزه تنها نیمی از حمام ها به صورت ساده و فقط با یک دست شویی و دوش طراحی می شوند. در حمام های کوچک اصولا وانی وجود ندارد و تنها از یک دوش استفاده می شود. حمام های مخصوص بچه ها دارای وسایل لوکس کمتر اما رنگی و درخشان است. بعضی از افراد مایلند زمان زیادی را در وان حمام غوطه ور بوده و درحالی که سمع های خوشبو اطراف آنها روشن است و یا موزیک ملایمی پخش می شود استراحت نمایند تا احساس بودن در چشمه های آب گرم برای آنها ایجاد شود. سایر لوازم لوکسی که می تواند که در یک حمام امروزی وجود داشته باشد عبارت اند از: لوازم ورزشی، یخچال های کوچک، سونا و تلویزیونهای فلتی که بر روی دیوار یا سقف نصب شود تا فرد آرامش کامل داشته باشد. جکوزی، چشمه های آب گرم، لوازم تزیینی و سایر موارد این چنینی به اجزای جدایی ناپذیر حمام های امروزی تبدیل شده است. دستشویی های فلزی ضد زنگ یا فانتزی، جعبه کمک های اولیه، دوارهای شیشه ای دور دوش، وانها و شیر آب های فانتزی در مدل ها و رنگ های مختلف در دکوراسیون های امروزی معمول می باشند. لوازم سفید، کرمی و استخوانی و شیر آب های برنجی امروزه طرفداران زیادی دارد. استفاده از وان ها و دستشویی های شیشه ای و دست ساز نیز امروزه بسیار مد می باشد.

دکوراسیون حمام
                                    دکوراسیون حمام

این شیشه ها معمولا رنگی و دارای نقش و نگار هستند. قفسه های زیبا، جا لباسی، گیره ها و کابینت های مخصوص دارو و سایر لوازم، قفسه های شیشه ای کنار دوش، ایینه ها به همراه لگن ها با دست شویی های مخصوص شستن لباس ها به شکل مربع یا دایره یا مثلث و گاهی شکل های زیبا و بدیع و هنرمندانه در اکثریت حمامها یافت می شوند. این دستشویی ها سرامیکی فلزی یا شیشه ای هستند. دست شویی ها فلزی قدیمی تر و مستحکم هستند در حالی که دست شویی های پلاستیکی متنوع تر و سبک می باشند. می توان لوازم حمام را به صورت مدرن و هیجان آور یا آرامش بخش تر انتخاب نمود و این موضوع بستگی به سلیقه و روحیه شما دارد. لوازم روشنایی حمام نیز در انواع مدل ها و رنگ ها و قیمت ها در بازار موجود می باشد . می توانید انواع نورهای تند تا ملایم را برای منظورهای مختلف در حمام خود داشته باشید .

دکوراسیون حمام
                                          دکوراسیون حمام
دکوراسیون حمام
                     دکوراسیون حمام

به کمک شیرها و لوله های می توانید فضای دکوراسیون خود را تکمیل نمایید . لوازم قدیمی تر به صورت آارسته تر و مجلل تر و انتیک تر ، با مصارف تزیینی صرف و گاها نمای روستایی هستند و وسایل مدرن به صورت ساده، براق، کوچک، زاویه دار و دارای تطابق بیشتری با پیشرفت تکنولوژی هستند. نقوش وسائل قدیمی اصولا به صورت گلدار و نقوش وسائل جدید معمولا از اشکال هندسی یا به صورت کوبیسم است. حمام های مرمر، نماهای ژمی و ستون های تزیینی از دکوراسیون های کلاسیک است اما یک وان مستطیل باسرامیک های مربع و رنگین امروزی تر می باشد. دستشویی ها در حمام های امروزی ساده و تنها نصب شده بر روی یک پایه یا کابینت می باشند اما دستشویی ها قدیمی از جنس مرمر و نصب شده بر روی ستونهای تزیین شده بودند. درهای دور دوش در حمام های امروزی شفاف و شیشه ای و در دکوراسیون قدیمی از جنس شیشه های کدر و نقش دار بوده است. افراد تنوع طلب بهتر است حمام خود را با رنگ های ساده و خنثی تزیین کنند تا در صورت نیاز با تغییر چند وسیله دکور آن را به راحتی تغییر دهند. حمام های سفد قابلیت انطباق با تمامی دکوراسیون ها را دارند.

دکوراسیون حمام                                                                                                                        دکوراسیون حمام

پیشنهاد ما به شما مطالعه پارت اول این مقاله نیز می باشد: { اصول طراحی داخلی فضای حمام ( پارت اول )}

One thought on “اصول طراحی داخلی فضای حمام ( پارت دوم )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *