مصالح نوین نمای ساختمان( پارت سوم) -شیشه

مصالح نوین برای نمای ساختمان-شیشه

مصالح نوین برای نمای ساختمان( پارت سوم) – شیشه

انواع نماهای شیشه ای و کاربرد آن

شفافیت و روشنایی یکی از ویژگی های مهم معماری ایرانی و همینطور معماری روز دنیا بوده و هست. صفات شفافیت و روشنایی در اکثر قریب به اتفاق سبک های معماری در طول تاریخ مورد توجه قرار گرفته است. شیشه مهمترین و کاربردی ترین عنصر در این زمینه محسوب می شود. هنگامی که از ظرافت شیشه در کنار استحکام فلز استفاده شود می توان آثاری مستحکم، ظریف و زیبا  پدید آورد.

 

نمای اسپایدر در معماری نوین

 

شیشه

 

با گسترش سبک مدرن در معماری، نقش شیشه ها در ایجاد زیبایی بصری اهمیت روز افزون پیدا کرد و از آنجایی که پوسته ی خارجی هویت یک بناست، معماران تمایل به طراحی و خلق پوسته های جدید پیدا کردند. از این رو نمای اسپایدر پا به عرصه گذاشت.

این نما که ترکیبی از مصالح فولادی یا استیل به عنوان سازه و یراق آلات اسپایدری استیل و شیشه می باشد، استفاده بیشتر از نور و انرژی خورشید در ساختمان ها را که یکی از اساسی ترین راه های استفاده بهینه انرژی نیز می باشد، تامین می نماید. همچنین اجرای سطوح پیچیده  و در عین حال ساده را نیز ممکن می کند.

شیشه

شیشه

 

نمای اسپایدر به عنوان یکی از نماهای مدرن شیشه ای امروزه پر کاربرد می باشد و دارای سیستم متنوع ساختار سازه ای از سیستم فلزی، کابلی و شیشه ای می باشد که با توجه با کاربرد ساختمان و نوع بار گذاری و هزینه از آن استفاده می شود .

یکی از معمولی ترین و بهترین نوع شیشه بدون فریم شیشه اسپایدر است که به نمای ساختمان جلوه منحصری می بخشد . نمای اسپایدر با شیشه لمینت، سکوریت و کریستال به دلیل نداشتن فریم فلزی در بین شیشه وسعت دید بالاتری نسبت به شیشه های ساختمانی دیگر دارد.

شیشه

شیشه

تنوع زیاد از انواع یراق آلات اسپایدر این امکان را به طراح می دهد که نوع SHAP وفرمی را که مد نظر اوست به سطح و نمای شیشه ای خود بدهد.پر کردن فاصله مورد نیاز در این شیشه ها با تلفیقی که ضامن سلامت شیشه و ایزلاسیون نما می باشد که در زمان افت ساختمان و یا زلزله شیشه اسپایدر به هم بر خورد نکرده و دچار شکستگی نشود.و در برابر طوفان و هر ضربه ای مقاوم بوده البته شیشه اسپایدر دارای عایق حرارتی نیز می باشد و با توجه به جذابیت آن معمولا در نمای وزارتخانه ها،هتل ها،فروشگاه ها و ساختمان اداری مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای این نما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-  سبک بودن
۲-  سهولت و سرعت اجرای بالا
۳-  قابلیت نصب لایه های مقاوم در برابر حرارت و تابش شدید نور خورشید در شیشه ها
۴-  لرزه پذیر بودن – قابلیت میرا کردن تغییر مکانهای جانبی ناشی از لرزش سازه و زلزله
۵-  قابلیت تلفیق با پوشش های دیگر
۶-  قابلیت استفاده در دکوراسیون داخلی به عنوان پارتیشن و جدا کننده فضاها
۷-  امکان استفاده از شیشه با ابعاد بزرگ و خاص و استفاده یراق آلات متنوع 
۸-  امکان طراحی و محاسبه جهت بارهای ثقلی و جانبی (باد و زلزله)

نمای فریم لس (Frame Less)

مصالح نوین برای نمای ساختمان

 

سیستم فریم لس دارای فریمی است که از پشت شیشه را قاب کرده و روی لامل بواسطه لقمه های آلومینیومی مخصوص متحرک نگه داشته می شود و از خارج ساختمان تنها ژوین هایی مابین شیشه ها دیده خواهد شد . این درزها بین یک تا دو سانتی متر عرض دارند و یکی از پرکاربردترین نماهای ساختمان، نماهای فریم لس می باشد که زیبایی، آب بندی مناسب، نصب ساده و بار گذاری مناسب را به صورت یکجا ارائه می دهد.

در این سیستم ابتدا سطح نما بصورت شبکه بندی کامل زیر سازی شده و پروفیل های آلومینیومی فریم نما روی این شبکه بندی قرار می گیرند. وجود لاستیک های هوا بندی و آب بندی در اطراف فریم و شیشه باعث گردیده سطح نما کاملا ایزوله(آب بندی و هوا بندی) گردد و از نکات بسیار مهم این سیستم آن است که در سطح نما بیشتر شیشه دیده شده و آلومینیوم با ظرافت خاصی در کنار شیشه قرار می گیرد و در ضمن پنجره های باز شو نیز قابل رویت نمی باشد، همین امر باعث گردیده تا این سیستم مورد توجه اکثر طراحان ساختمان قرار گیرد.

شیشه

مصالح نوین برای نمای ساختمان

 

در روش نمای کرتین وال شیشه ای فریم لس اگر به سطح شیشه بنگریم شاهد یک سطح یکدست خواهیم بود اما فریم های شیشه به شکل سایه از زیر شیشه مشخص خواهد بود.  کرتین وال های فریم لس دو روش متفاوت برای نصب دارند :

۱٫روش U-Channel

۲٫روش Full Frameless Step-Unite

  1. U-Channel

U-Channel در انواع سیستم های نمای شیشه ای کرتین وال عموما به عنوان یکی از سیستم های سبک و مقرون به صرفه شناخته شده که به لحاظ فنی ، اجرای آن در ساختمان های با ارتفاع بالا توصیه نمی شود و با توجه به نوع اتصال شیشه و میزان تحمل بار در این سیستم ابعاد مدول ها می بایست به صورت محدود و حدالامکان با ارتفاع کم در نظر گرفته می شود.

در این روش Spacerهای شیشه به شکل U در آمده تا مانند پازل روی وادار های آلومینیومی که روی لامل قرار دارند توسط لقمه های مخصوص فلزی  glass holder   فیکس شوند ، همچنین فواصل خالی بین شیشه ها توسط چسب های مخصوص سیلیکونی پوشانده خواهد شد. این سامانه به دلیل نداشتن کاسِت از روش دیگر یعنی Step-Uniteمقرون به صرفه تر است. همچنین زیر سازی و دیتیل های کار لازمه کار فنی بوده و در بحث معرفی این سازه ها نمی گنجد.

 

  1. Full Frameless Step-Unite

در این سیستم شیشه درون کاسِت ها فیکس می شود و کاست ها با پیچ یا پرچ به ترنسم و مولیون فیکس شده و به جهت عایق شدن در آنها از لاستیک های EPDM و چسب های مخصوص سیلیکونی استفاده می شود. اکنون شیشه ها اسمبل شده اند و برای نصب بر روی سازه اصلی ساختمان آماده می باشند. 

این سیستم در انواع نماهای فریم لس کرتن وال به عنوان یکی از روش های با استحکام بالا و مورد اطمینان شناخته شده و با توجه این که در این سیستم شیشه ها در کارخانه تولید شیشه بر روی فریم های آلومینیومی آماده شده متصل و به صورت پنل های آماده در محل پروژه بر روی مدول های تشکیل شده توسط لامل های افقی و عمودی نصب می شود، به لحاظ تسریع در اجرای نما نیز نقش بسزایی دارد. شایان ذکر است در طراحی برخی شرکت های تولید کننده پروفیل های آلومینیومی امکان تبدیل هر یک از مدول ها به بازشوی مخفی تنها با اضافه کردن یراق آلات لازم امکان پذیر بوده و نیازی به تولید مجدد این بازشو ها نیست.

مصالح نوین برای نمای ساختمان

مصالح نوین برای نمای ساختمان

مزیت های سیستم Frame Less

  • ظرافت دید قاب نگهدارنده شیشه از خارج
  • امکان بهره گیری از باز شو مخفی در facade
  • آسانی تعویض شیشه
  • عدم انتقال تنش های استراکچر اصلی بنا بر شیشه
  • عملکرد مستقل هر یک از قاب ها در برابر زلزله
  • امکان کاربرد رنگهای متفاوت در facade

خصوصیات

  • ایجاد سطح بصری یکنواخت شیشه
  • عدم محدودیت رنگ قاب
  • نصب آسان شیشه
  • قابلیت ایجاد سطوح عایق صوت و حرارت با مقطع های Thermal Break
  • دارا بودن واشر های مخفی جهت آب بندی
  • قابلیت نصب به صورت تمام آلومینیومی
  • ایجاد مرز جداکننده استراکچر facade از استراکچر اصلی

روش نصب

  • تهیه نقشه های شاپ درائینگ با توجه به دیزاین آرشیتکت
  • نصب زیر سازی با به کارگیری مقطع های آهنی
  • ساخت فریم های آلومینیومی بر اساس نقشه ها و به کارگیری برش و مونتاژ کارخانه  cnc

قابل ذکر می باشد که کلیه مراحل کار با کمک ابزار دقیق کنترل و هدایت می گردد.

 

پیشنهاد میکنیم پارت دوم این مقاله {چوب نما با روش Accoya} رانیز  مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *