معماری و طراحی داخلی موزه هنرهای معاصر
معرفی
معمار: ریچارد میر
موقعیت: بارسلونا
سال: ۱۹۹۵-۱۹۸۷
ایده ی طرح
معماری و طراحی داخلی موزه هنرهای معاصر ریچارد میر نقش کلیدی در احیای سبک گوتیک در منطقه بارسلونا دارد.
پیچیدگی یاد و خاطره دراین ساختمان فشرده در بارسلونا به نمایش گذاشته می شود، جایی که مقصود از توازن در آمیختگی نماها، ایجاد فرمی است که محرمیت کلی در فضاهای درونی یک مجموعه فرهنگی داشته، هم زمان در پلان نیز روان و گردان باشد. ناب گرایی لوکوربوزیه ای در اینجا به تکه تصاویری پیوند می خورد که در ایدئولوژی به هایدک نزدیکترند (دیواره )، و پیوند موجود در پلان میان خط راست و منحنی به گونه ای پیوسته در نمای ساختمان کالبد می یابد.
دینامیسم ساکن معماری های تازه تر مایر که از پهلوی هم گذاشتن پی در پی و بررسی نیروهای کانون گرا که از یک استوانه سرچشمه می گیرند در اینجا دوباره آشکار می شوند؛ نیروهایی که درداخل یک شبکه ی « غیر آسان » میانجیگری می کنند و با عناصری بریده می شوند که در گوشه های وارونه (که از مطالعه خطوط بدست آمده از ساختمان های شهری به دست آمده اند) استقرار یافته اند. این شگردی است که به گونه ای اثربخش در پی ایجاد کارایی است.
موزه همانند دیگر پروژه های همین دوران، به روشنی سامانه ی هماهنگ کننده ای را در پلان نشان می دهد که خود بر پایه آن شکل گرفته است؛ سامانه ای که از حالت کلی شهری و همچنین از طبقه بندی ایدئولوژیکی تصمیمات گرفته شده در زمان طراحی به دست می آیند. از این رو اصل « اختصاص ویلای شهری» که در فضاهای شهری ساختگی کاربرد دارد را درباره ی یک مجموعه ی ساختمان شهری مورد تصدیق دوباره قرار می دهد، همانند کناره های خانه ی تاریخی کاریتات.
دیاگرام طرح موزه
طراحی داخلی و دکوراسیون موزه
طراحی داخلی و دکوراسیون موزه به گونه ای در نظر گرفته شده که ورودی اصلی موزه در ضلع جنوبی بنا قرار میگیرد که حجمی استوانه ای شکل دارد و حس دعوت کنندگی را در مخاطب ایجاد می کند. در ضلع جنوبی ، دیواره به صورت کاملا شفاف است که توسط لوورهای فلزی متحرک پوشیده شده و علاوه بر تامین نور طبیعی، تهویه فضای داخلی را نیز فراهم می کند.
پس از ورود به لابی موزه در ضلع جنوبی بنا، رمپی طویل به سوی طبقات فوقانی قرار دارد که در انتهای آن ، گالری اصلی موزه با حجمی استوانه ای و کرو می باشد و از آنجا مخاطب را توسط راهروی میانی به ۶ فضای متوالی که بخش های دیگر مجموعه می باشند ، هدایت می کند.
دیوار حائلی در ضلع شرقی-غربی این بنا قرار دارد که پیوند میان بخش گالری و اداری را فراهم می کند.
در طراحی داخلی و دکوراسیون کف فضاهای اصلی موزه با بلوک های شیشه ای پوشیده شده اند که لوورهای موجود در سقف خطوط نوری جذابی را در کف فضا ایجاد می کنند.
پلان
طبقه همکف موزه هنرهای معاصر
طبقه اول موزه هنرهای معاصر
طبقه دوم موزه هنرهای معاصر